ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

تولید کنندگان و صاحبان مشاغل همواره برای محصولات و تولیدات خود، اسمی را انتخاب می کنند که بعد از شناخته شدن توسط بازار ، شناخته و مطرح می شود.

ثبت علامت تجاری یکی از اقدامات مهم جهت حفظ حقوق مالکیت فکری و تشخیص برند در بازار است. در این مقاله، به بررسی مراحل و رویه‌های ثبت علامت تجاری پرداخته خواهد شد تا کمک شود این فرآیند را بهبود بخشید.

تولید کنندگان و صاحبان مشاغل همواره برای محصولات خود، اسمی را انتخاب می نمایند که پس از شناخته شدن توسط بازار هدف (مشتریان ) ، شناخته و مطرح می شود.اولین اقدام برای شروع فعالیت تجاری، چه تولیدی و چه خدماتی، انتخاب و ثبت علامات تجاری است. این نام تجاری خدمات یا محصولات شما را از رقبا متمایز می کند و مشتریانتان شما را به آن نام خواهند شناخت.

در حقیقت هر شرکتی یا شخصی  که اقدام به گزینش و ثبت علامت تجاری می کند محصولات خود را متمایز از سایر محصولات مشابه بازار می نماید. تمایزی که به هنگام دیدن یا شنیدن نام آن علامت تجاری می تواند یاد آور خصوصیات و ویژگی های مخصوص آن محصول باشد.

پس از انتخاب نام تجاری اولین کاری که باید انجام دهید ثبت برند یا علامت تجاری شماست. یعنی اینکه شما آن نام تجاری را در سامانه اداره مالکیت معنوی به ثبت برسانید تا رسمیت پیدا کند و هیچ شخص یا شرکتی بعدا نتواند از آن علامت یا نام در حوزه فعالیت شما، استفاده کند.

ثبت برند و لوگو

گام نخست این است که بدانید چه مراحلی در پیش دارید و چه مجوزی باید داشته باشید، مدارک لازم جهت ثبت برند کدامند؟ 

با دانستن اینهاست که تازه تصمیم می گیرید اصلا برند ثبت کنید یا نه، شاید اصلا مدارک لازم برای ثبت را در اختیار نداشته باشید.

بخوانید  اضافه طبقه برند

ما در موسسه خوشنام ، علاوه بر مشاوره قبل از اقدام به ثبت برند و لوگو، نکات لازم در مورد انتخاب برند یا طراحی لوگو و علامت تجاری را نیز یاد آور می شویم تا در کنار داشتن برندی خلاقانه و جذاب کسب و کار بی نظیری را رقم بزنید

مفهوم علامت تجاری

علامت تجاری شامل نشانه‌هایی است که به صورت معمول بر روی کالاها و خدمات استفاده می‌شوند و از دیگران محصولات و خدمات را از یکدیگر تشخیص می‌دهند. این نشانه‌ها می‌توانند شامل نام، لوگو، شعار، شکل، رنگ یا ترکیبی از این عناصر باشند.

مزایای ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری از مزایای زیر برخوردار است:
– حفظ حقوق مالکیت فکری: ثبت علامت تجاری به مالک حقوق انحصاری بر روی آن نشانه در کشورهای مختلف کمک می‌کند.
– استفاده از قانون: ثبت علامت تجاری به مالک اجازه می‌دهد از قوانین حفاظت از حقوق مالکیت فکری استفاده کند و در صورت نیاز از حقوق خود دفاع کند.
– افزایش اعتماد مشتریان: یک علامت تجاری ثبت شده می‌تواند اعتماد مشتریان را به برند افزایش دهد و بازاریابی و فروش را تسهیل کند.

مراحل ثبت علامت تجاری

الف) تحقیق و انتخاب علامت تجاری
قبل از هر چیز، باید یک تحقیق بازاری انجام داده و علامت تجاری مناسبی را انتخاب کنید که منحصر به فرد، قابل تلفظ و بازتاب دهنده هویت و ارزش‌های برند باشد.

ب) تقدیم درخواست ثبت
درخواست ثبت علامت تجاری را به دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری مربوطه در کشورتان تقدیم کنید و فرآیند ثبت را شروع کنید.

ج) پرداخت هزینه ثبت
هزینه‌های مرتبط با ثبت علامت تجاری را پرداخت کنید که شامل هزینه ثبت و سایر هزینه‌های مرتبط می‌شود.

بخوانید  ثبت اختراع و ایده

د) بررسی و پردازش
درخواست ثبت علامت تجاری شما توسط مراجع مختصری بررسی و پردازش خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که مستندات و اطلاعات کامل و صحیح است.

ه) دریافت مدرک ثبت
در صورت موفقیت در فرآیند ثبت، شما یک مدرک ثبت علامت تجاری دریافت خواهید کرد که به شما حقوق انحصاری بر روی آن علامت را اعطا می‌کند.

ثبت علامت تجاری یک مرحله مهم در حفظ حقوق مالکیت فکری و شناخت برند در بازار است. با رعایت مراحل ثبت و استفاده از راهکارهای مناسب، می‌توانید از مزایای ثبت علامت تجاری بهره‌مند شوید و به توسعه و موفقیت در بازار دست یابید.

سوالات متداول در زمینه ثبت علامت تجاری

برای ثبت برند کجا باید رفت ؟

ثبت برند فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالیکت معنوی بوده و نیاز نیست به جایی مراجعه کرد چون تمامی فرآیند به جز مراجعه نهایی، آنلاین می باشد.

هزینه ثبت برند و علائم تجاری چقدر است؟

هزینه ثبت برند با توجه به میزان کالاها و طبقات متفاوت می باشد، اما به طور میانگین هزینه ثبت برند در سال 1402 یک میلیون و دویصت هزار تومان است که در صورتی که فرآیند ثبت برند را به موسسه ما واگذار کنید به این مبلغ، هزینه مشاوره و انجام که مبلغ 5/2 میلیون تومان می باشد نیز اضافه می گردد.

مدت زمان ثبت برند و علامت تجاری چقدر است؟

مدت زمان اطمینان از ثبت برند حداقل 45 روز می باشد که شامل 15 روز بررسی اولیه برند در سامانه و 30 روز برای درج آگهی در روزنامه رسمی می باشد.

بخوانید  طراحی لوگو

اعتبار یک برند ثبت شده چقدر است؟

گواهی که پس از ثبت برند به صاحب آن داده می شود دارای ده سال اعتبار می باشد و پس از گذشت این مدت ساحل برند مجدد باید برند ثبت شده را تمدید کند که برای این تمدید 6 ماه فرصت خواهد داشت.

 

.

 

محتوای مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

پیشنهاد میکنیم نوشته‌های مشابه را هم مطالعه فرمایید