ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد،طرح صنعتی است. طرح صنعتی تنها زمانی که جدید و یا اصیل باشد قابل ثبت است.یک طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد.

ثبت طرح صنعتی یکی از مهمترین مراحل در حفظ حقوق مالکیت صنعتی و توسعه فناوری در کشور است. در ادامه، به بررسی مراحل و فرآیند ثبت طرح صنعتی می‌پردازیم.

۱. مفهوم طرح صنعتی

طرح صنعتی به مجموعه‌ای از ایده‌ها، نقشه‌ها، نمونه‌ها و فرآورده‌هایی گفته می‌شود که جهت تولید یک محصول یا ارائه یک خدمات صنعتی استفاده می‌شود. ثبت طرح صنعتی به معنای حفظ حقوق مالکیت فکری و حمایت از مخترعان و خالقان است.

۲. شرایط ثبت طرح صنعتی

برای ثبت طرح صنعتی در ایران، باید این شرایط را رعایت کنید:
– مطابقت با قوانین و مقررات مربوطه
– اثبات انحصاری بودن طرح صنعتی
– داشتن ارزش اقتصادی و صنعتی قابل توجه
– عدم وجود مانع قانونی برای ثبت

۳. مراحل ثبت طرح صنعتی

الف) آماده‌سازی مستندات
قبل از هر چیز، باید تمامی مستندات مرتبط با طرح صنعتی را آماده کنید، از جمله نقشه‌ها، توصیف کامل طرح، نمونه‌ها و اسناد مرتبط دیگر.

ب) مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی حائز اهمیت است تا اطمینان حاصل شود که تمامی مراحل به درستی انجام شده و هیچ موانعی وجود ندارد.

ج) تقدیم درخواست ثبت
درخواست ثبت طرح صنعتی را به دفتر ملی ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی ایران تقدیم کنید.

د) پرداخت هزینه ثبت
پس از تقدیم درخواست، هزینه‌های مرتبط با ثبت طرح صنعتی را پرداخت کنید.

ه) پیگیری و ادامه فرآیند
پس از تقدیم درخواست، باید فرآیند ثبت طرح صنعتی را پیگیری کرده و به تمامی نکات و موارد مربوطه توجه کنید.

۴. دریافت مدرک ثبت
در صورت موفقیت در فرآیند ثبت، شما مدرک ثبت طرح صنعتی خود را دریافت خواهید کرد که حقوق مالکیت فکری شما را برای این طرح تأیید می‌کند.

بخوانید  ثبت علامت تجاری

 

حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی:

ثبت طرح صنعتی یکی از مراحل اساسی در حفظ حقوق مالکیت فکری و توسعه صنایع و فناوری در کشور است. با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و دنبال کردن مراحل فوق، می‌توانید طرح‌های صنعتی خود را با اطمینان ثبت کرده و از حقوق مالکیت فکری خود بهره‌مند شوید.

مدت اعتبار و تمدید آن به شرح ذیل می باشد:

  • بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد،توسط اشخاص،مشروط به موافقت مالک آن است.
  • بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از ساخت،فروش و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی،
  • مالک طرح صنعتی ثبت شده،می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (ب) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتاَ موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد،در دادگاه اقامه دعوی نماید.
  • مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود.این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود.پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود،یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده است و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.هر ذی نفع می تواند از دادگاه ابطال ثبت طرح صنعتی را درخواست نماید.در این صورت باید ثابت کند که یکی از شرایط مندرج در مواد 20 و 21 رعایت نشده است و یا کسی که طرح صنعتی به نام وی ثبت شده پدید آورنده آن طرح یا قائم مقام قانونی او نیست.
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی عبارت است
  • تکمیل دو نسخه اظهارنامه طرح صنعتیاظهارنامه باید در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ،توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود. در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط،به زبان دیگری غیر از فارسی باشد،ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن ها الزامی است،مع ذلک اگر ترجمه کامل این مدارک برای متقاضی میسر نباشد می توان خلاصه آن ها را به فارسی ضمیمه نماید،مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند در جریان بررسی اظهارنامه،ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند.چنانچه اصطلاحات فناوری و اطلاعات به کار رفته در اسناد مذکور،معادل فارسی نداشته باشند ذکر همان اصطلاحات کفایت می کند.اظهارنامه طرح صنعتی وفق ماده ی 70،باید حاوی نکات زیر باشد:-اسم،نشانی،کدپستی،شماره ملی،تابعیت و سمت متقاضی یا نماینده قانونی وی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است،ذکر نام،نوع فعالیت،اقامتگاه،محل و شماره ثبت،تابعیت،مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر الزامی است.-اسم،اقامتگاه و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند،در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.-اسم و اقامتگاه طراح در صورتی که متقاضی همان طراح نباشد،-ذکر کالا و طبقه ای که متقاضی درخواست ثبت طرح برای آن را دارد.-تاریخ،محل و شماره اظهارنامه یا گواهی نامه طرح صنعتی در خارج،در صورت درخواست حق تقدم.-تعیین ضمائمتبصره
  • در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی،امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز ضروری است.
  • اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.
  • مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح؛(شامل کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده برای اشخاص حقیقی و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات جهت اشخاص حقوقی به صورت خوانا)
  • چنانچه طرح صنعتی دو بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
  • چنانچه طرح صنعتی سه بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه5- در طرح صنعتی سه بعدی،مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست نماید.اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد،باید حداکثر بیست در بیست در بیست سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از ماده ی  غیر فاسد شدنی باشد.
بخوانید  اضافه طبقه برند

محتوای مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

پیشنهاد میکنیم نوشته‌های مشابه را هم مطالعه فرمایید